Stilladserende samtaler


Som lærere er vi elevens hjælpere, vi skal opstille scenarier og stille spørgsmål, så det bliver muligt for eleven at komme frem til ny viden om sig selv, eller at kunne gå fra handlingens til bevidsthedens landskab. Dette kaldes stilladserende samtaler.
Stilladsering indenfor narrativ praksis er udviklet af psykoterapeuten Michael White. Han lod sig inspirere af Vygotskys “zonen for nærmeste udvikling”, der betyder, at de personer, der står et barn nærmest, støtter og inspirerer barnet til at udvikle sig, ved at vise det det ukendte, og hjælpe det på vej til ny læring.
Stilladsering i narrativ praksis vil sige, at vi skaber et stillads af spørgsmål eller handlinger, for at eleven kan bevæge sig via stilladset og over i zonen for nærmeste udvikling (Kilde: Fra Terapi til Pædagogik s. 246-247, Anette Holmgren 2010).
At kunne praktisere stilladserende samtaler kræver, at vi formår at stille spørgsmål, der ikke ligger for langt væk fra det, eleven forstår og kender. Hvis du bevæger dig for langt væk fra elevens kendte, kan du få svar som “Det ved jeg ikke” (Kilde: Fra Terapi til Pædagogik s. 127)
Derfor må du omforme dit spørgsmål eller gøre det mere enkelt, så eleven kan svare og dermed bevæge sig op ad stilladset trin for trin.
I bogen Narrativ Praksis i Skolen findes en model over, hvordan du kan opbygge dine spørgsmål stilladserende, som vi har videreudviklet på.

Se nedenfor.

Lærerens udgangspunkt
Spørge måden
Beskrivelse
Eksempel på spørgsmål
Refleksion over flere muligheder
Valget mellem mange
Opstilling af flere begreber, eleven kan reflektere over og vælge mellem eller fravælge
“Hvor mange var I på hvert hold?”
“Hvad blev resultatet af kampen?”
“Hvordan var det at spille med de andre?”

Enten/eller
To valgmuligheder
50/50
Valg mellem to muligheder giver mulighed for nuancering og retning.
Eleven har mulighed for at vælge det ene eller det andet eller ingen af delene
“Var I mange eller få med til fodbold?”

“Var du forsvar eller angreb?”

Hvad er det ikke?
Ja/nej-spørgsmål
Fravalg
Kun én mulighed
Et simpelt fravalg
“Spillede du fodbold i frikvarteret?”
Svarer eleven ja, kan du fortsætte med at stille ja/nej spørgsmål til fodboldkampen, eller du kan gå op af stilladset, og spørge mere åbent. Svarer eleven nej fortsætter du med at stille andre ja/nej spørgsmål, fx. “Legede du fangeleg?”

Læses nedefra og op. Hver farve er samme stilladsniveau. Du bevæger dig op ad stilladset, når eleven er klar til det.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar