De 7 niveauer



  1. Meningsskabelse: Du skal sætte indholdet for undervisningen ind i en fortælling eller problemstilling, for at det giver mening, at gå i gang med at lære noget nyt. Det kan både gøres ved at du fortæller en brugbar historie om det, der skal læres, eller ved at lade eleverne selv fortælle om deres erfaring med det kommende tema for undervisningen. Dette gøres for at synliggøre over for dem (og dig selv), hvad de allerede kan i relation til det, der skal læres.
  2. Elevaktivitet: Iværksættelse af elevaktiviteter, der giver erfaring med det, der skal læres. Dette er selve opgaven eleverne skal løse. Det er ofte på dette niveau, at man - når man ikke anvender narrativ praksis - har haft det største fokus.
  3. Sekvensering: Iværksættelse af aktiviteter i forlængelse af hinanden, med samme problemstilling, for at eleverne har flere episoder til rådighed, når der skal skabes en fortælling om dem og det, de har lært.
  4. Elevens historisering af det lærte: Eleverne skal have trænet deres fortællinger om, hvad han eller hun har lært. Hjernen husker godt i fortællinger, så det eleven har lært, og som kan sættes ind i en fortællingsramme, bedre bliver husket i fremtiden.
  5. Elevens historisering af egne færdigheder: Aktiviteter, hvor eleverne fortæller om de færdigheder, de har benyttet sig af i niveau 1. Ved at lade eleverne fortælle om, hvilke færdigheder, de har benyttet, styrkes deres fornemmelse for at kunne lære. En historisering af elevens læringsstrategier, gør det lettere for ham eller hende, at trække på erfaringer om at lære næste gang, der skal læres noget nyt.
  6. Bevidning fra andre: Klassekammerater, eller andre, har mulighed for at respondere på det eleven har gjort/fortalt. Det handler om at genfortælle, hvad eleven vidste eller gjorde, således at det er elevens viden eller kunnen, der kommer i centrum i fortællingen. Man kan lade sig inspirere af de 5 bevidningskategorier (se spørgsmålsark til bevidning), når eleverne skal bevidne hinanden.
  7. Elevens genfortælling af de andres fortællinger om eleven: Gennem tale opstår mening. Eleven skal genfortælle det, han/hun hørte de andre sige om sig sel under bevidningen. Ved at gengive det fortalte, skabes der mening hos eleven. På dette niveau kan du igen tage udgangspunkt i de 5 bevidningskatagorier, når eleven skal genfortælle.

Kilde: 'Narrativ praksis i skolen' s. 69-73

Ingen kommentarer:

Send en kommentar